Sunday 26 February 2012

Fakta dan Auta LYNAS

Pendapat saya lebih kepada utk mengulas dan menambah apa yang ditulis didalam artikel INI.

   Radioaktif scra mudahnya bermaksud sesuatu bahan y aktif menghasilkn gelombang radio bertenaga (alpha, gamma, beta). walaupun berbeza dari gelombang radio electromagnetic tetapi kedua-duanya adalah sesuatu hampir sama. gelombang tenaga dari bahan radioaktif dijana oleh atomic partikel manakala gelombang tenaga dari elektromagnetic pula dijana oleh elektromagnetic field (eletrik) atau high energy photon (chemical spt bahan radioactive). kedua-duanya menghasilkn haba dan mampu memutuskan ikatan semulajdi biology (dalam wavelengh dn frequency tertentu). 
baca artikel dibwah..jika tidak mahu terima fakta y lain terima lah fakta no. 6.
televisyen, laptop, telefon bimbit dan kanta cermin mata sekalipun menghasilkn gelombang radio. y paling tinggi gelombangnya adalah gadjet broadband. dsitu diletakkn amaran MINIMUM jarak gadjet broadband tersebut dgn pguna adalah 2cm. begitu juga jika anda melawat ke pusat menara pemancar telekomunikasi. gelombang radionya jauh lebih tggi dari y dihasilkn oleh rodon dn thoron.
 
    kilang ini fungsinya adalah utk mnapis tanah y ada thorium dn rare metal y lain. y kita rsaukn disini adalah waste product kilang ini y dikatakn mgleluarkn bahan radioactive (RA). tetapi disini bahan (RA) itu ditpis dri tnh bgaimana pula kita bleh beranggapan bhwa waste product itu membahayakn pdahal bhn RA itu sdh ditapis.apa y hrus kita rsaukn disini adalah skira berlaku kmlngan kepada kilang tsebut y mnkin myebabkn bhan RA itu tlepas bebas ke psekitaran. 

    dlm bnyk2 rare earth metal thorium adalah y pling kuat RA dn thorium adalah pyumbang utama RA smulajadi bumi. tetapi gamma ray y dihasilkn oleh thorium sgt kcil jumlahnya krana half life thorium sgt panjang. waste product kilang ini pda pndpt sy tdklh bgitu merbahaya. mmg ianya ada kesan jika mnusia terdedah kpda tetapi kesannya tdk lh shebat bhn karsinogen y lain krana half lifenya sgt pnjang iaitu 14billion thn utk thorium 232 (99% of thorium bumi). ini bermakna decaying bahan ini sgt perlahan y myebabkn radiasinya sgt sdikit. 
     
        perkiraannya sng, cntoh kita tertelan atau tersedut 1g thorium (mustahil utk kta sdut sbyk ini kcuali kita sgja pergi ke kilang tersebut.). divide that 1g/14billion...so probability utk radiasi terhasil adalah 1/14billion gram stahun. darab dgn jangka hayat mnusia (60thn).. puratanya hnya 60/14billion gram thorium y mampu btindak balas didalam badan mnusia. only about 6 part per billion... 
dan jangan kita lupa jika tetelan thorium hampir almost 90% thorium will excrete in feaces and urine.

       jika jepun y ada gempa bumi berani membina loji nuklear knp malaysia y tiada bncana alam besar spt mreka takut kepada kilang penapisan bhn RA yang smulajadinya ada dimana2 shja tanah didunia ini? how about one day nanti kita kehabisan minyak dan gas atau arang batu untuk mnjana tenaga elektrik negara..apakah kita takut utk mgunakan tenaga nuklear? we have to optimise with this thing. 

   memang tidak dinafikan bahan beradioaktif mempunyai kesan terhadap kesihatan tetapi itu bukan bermakna kita terdedah terus mendapat cancer. sistem badan kita mempunyai pertahanan yang cukup ampuh utk membalikan kesan mutasi dari radiasi. kita sebenarnya mendapat radiasi setiap hari samada melalui terdedah kepada agen mutasi atau kesilapan sistem biologi tubuh badan kita sendri. setakat radiasi sdikit itu percayalah ianya tdk memberi kesan kepada kesihatan kita apatah lagi jika kita tidak berada didalam kilang tersebut. Bukanlah pakar dalam bidang ini tetapi bidang yang saya ceburi mempunyai banyak kaitan dengan perkara ini. 

      

No comments:

Post a Comment