Saturday 18 February 2012

MALAYSIA VS UK

England, Scotland, Wales dan Ireland Utara bergabung secara politik membentuk UK dibawah pemerintahan monarchy ratu elizabeth. great britain pula merujuk kepada england + scotland. setiap negara ini mempunyai kerajaan tempatan dan undang2 yang berbeza. kerajaan england secara lnsung dibawah kerajaan UK tetapi wales, ireland utara dan scotland memiliki kerajaan sendiri. england, scotland, wales danireland utara adalah negara di dalam negara UK.
     Yang menariknya, walaupun ekonomi negara2 tsebut dikawal oleh UK tetapi krajaan tmptan boleh mgenakn cukai pendapatan mreka sndri slain dari cukai kerajaan tmptan keatas aktiviti ekonomi dinegra msing2 dgn mnmbh kadar cukai y dikenakn oleh krajaan UK. hasil mnyak scotland (ngra pgluar mnyk tbsar dlm EU) pula dikuasai pnuh oleh UK krana scotland atau negeri2 lain tiada hak ke atas lautan mreka (no maritime boundaries). Sama spt d malaysia, isu mnyak adalah isu panas d uk dn mjd modal utk parti2 politik disana. 

     Banyak persamaan dan perbezaan yang dapat dilihat diantara malaysia dan  UK. Mereka bersatu hanya dibwah sistem monarki. Dari segi politik, tdk bnyak bezanya dengan malaysia dimana wujud dua kerajaan didalam negara ini. Perbezaannya hanya dapat dilihat dari segi undang-undang kehakiman dan sistem ekonomi. Walaupun sistem undang-undang d UK berlapis sperti di malaysia tetapi ada sesetengah kes seperti kes jenayah tidak boleh dibawa ke sistem kehakiman persekutuan UK. kes jenayah d scotland hanya boleh d selesaikan d scotland sahaja. Dari segi saiz UK jauh lebih kecil dari Malaysia. UK hanya 200k++ KMpersegi malaysia pula 300k++ KMpersegi.
       dari segi ekonomi, geran tahunan tetap dikwal oleh parlimen uk. Perbezaannya dgn malaysia adalah geran ini tidak diberi melalui jabatan kementrian tetapi diberi terus kepada kerajaan negara-negara didalam UK dimana kerajaan negara masing akan mengurus sendiri geran tsebut. Dari segi percukaian, rakyat UK perlu membayar cukai pendapatan kepada kerajaan UK tetapi kerajaan negara didalamnya juga boleh mengenakan cukai pendapatan dengan kadar maksimum y ditetapkan oleh UK. 
       Dari segi sukan, UK kadang-kadang dipecahkan mengikut negeranya tetapi yang pasti mereka bergabung didalam sukan olimpik. Didalam arena bola sepak negara-negara didalam UK berpecah kepada negara masing-masing. Walaupun mereka boleh bergabung bila-bila masa tetapi persatuan bolasepak negara masing-masing enggan berbuat demikian. Salah satu sebabnya adalah kerana mereka menghormati nilai liga bolasepak negara masing-masing. 
      

p/s; aku xdpt nk tdo..sbb tu tlis bnda mgarut2...haha...xde citation..aku tulis dn baca secara umum dan hanya baca part2 y aku minat shja..haha

No comments:

Post a Comment